मोक्ष का द्वार

 समस्त योनियों मैं मनुष्य ही मोक्ष का अधिकारी है! यदि मनुष्य चाहे और सच्चा पुरशार्थ करे तो अपने हृदयाकाश मैं ईश्वर के साक्षात दर्शन कर सकता है! यह मनुष्य शरीर हमें अनंत जन्मों के बाद ईश्वर की कृपा से ही प्राप्त हुआ है जिसका एक ही उदेश्य है की हमको अपने निज स्वरूप को पाकर आत्म शाक्षात्कार करना है जो केवल मानव योनि मैं ही संभव है अन्य किसी योनि मैं नहीं! 

हम वास्तव मैं देह से भिन्न सदचित् आनंद स्वरूप परमात्मा का ही अंश है, यह शरीर हमें हमारे पुण्य कर्म व भक्ति के प्रतिफल के रूप मैं साधन हेतु ईश्वर प्राप्ति के लिए मिला है! अर्थात यह शरीर हम कदापि नहीं हैं हम शरीर से भिन्न हैं शरीर तो मात्र साधन है जो ईश्वर  की प्राप्ति के लिए मिला है! 

यह बिलकुल स्पष्ट है कि प्राकृति के पाँच तत्वों से बना यह शरीर नश्वर व क्षणभंगुर है लेकिन इसके रहते ही मुक्ति संभव है यह इतना उपयोगी है की इसके रहते ही ईश्वर अर्थात अपने स्वरूप को हम पा सकते हैं जो किसी अन्य योनि मैं संभव नहीं है! 

इस स्थूल देह मैं पाँच ज्ञानेंद्रिय (नेत्र, नासिका, कर्ण, जिवह्या व स्पर्श्येन्द्रिय) एवम पाँच करमेंद्रिय हैं तथा इन दशों इंद्रियों की संप्रेष्णाओं जनित ग्यारहवां मन है जो इंद्रियों के समस्त भोगों की अनुभूतियों का केंद्र है जो हमें भोगों की ओर बार बार आकर्षित करता है जिसके कारण हम मन के अधीन होकर ईश्वर से दूर होते जाते हैं ऐसा अनेक जन्मों से हम जी रहे हैं बस हमारी कठिनाई यही है की हम अपने आप के मन की वास्त्विक्ता से अनभिज्ञ अपने मन व इंद्रियों से बलात् संघर्ष करने लगते हैं जिसमें हम सफल नहीं हो सकते! 

मन और इंद्रियाँ संघर्ष का विषय नहीं हैं क्योंकि ये हमसे भिन्न हैं! अतः इस प्राकृति और देह के स्वभाव और अवस्था को जानना होगा! शरीर प्रक्रति के पाँच तत्वों से बना है जो कभी भी प्राकृति के विपरीत जाकर कार्य नहीं कर सकता हैं! जैसे भूक लगना, प्यास लगना, नासिका का गंध अनुभव करना, कानों का सुनना, स्पर्श की अनुभूति होना, नेत्रों का देखना आदि आदि! यह इनका   प्राकृतिदत्त क्रियात्मक स्वभाव है! हम इनकी इन वृत्तियों को रोक नहीं सकते अपितु एक सामंजस्य बिठा कर इन पर नियंत्रण तो कर सकते हैं लेकिन बलात् संघर्ष करके नहीं!

हम अपनी इंद्रियों की क्रिया और स्वभाव अथवा वृत्तियों को रोक तो नहीं सकते हैं हम उनकी अवहेलना जरूर कर सकते हैं! भोजन हमारे शरीर की आवश्यकता है हमारी नहीं जिसे शुद्ध, सात्विक एवम सुपाच्य भोजन देना है न की स्वादिष्ट जिवह्या की रुचि के अनुसार, इस प्रकार हम जिवह्या पर नियंत्रण कर पाएंगे और यदि हम भोजन मैं स्वाद और रुचि को प्राथमिकता देंगे तो हम स्वयम इंद्रिय के स्वाद को भोगते हैं! इस अवहेलना के कारण शनैः शनैः इंद्रिय हमारे अनुकूल होने लगती है और हमारा नियंत्रण पुष्ट होता है! भोजन हमारे शरीर की जरूरत है हमारी नहीं तब हमारी यह मान्यता पुष्ट होती है की मै शरीर नहीं हूँ! इसी प्रकार अन्य सभी इंद्रियों की अवहेलना, जिसका अर्थ यह है की मैं स्वयम इंद्रियों का भोग नहीं बनूँगा यह इंद्रियों का धर्म है मेरा नहीं फिर चाहे नासिका हो कर्णेंद्रिय हो, नेत्रेंद्रिय हो या स्पर्श्येन्द्रिय हो हम इनकी संप्रेष्णाओं से अप्रभावी रहते है अर्थात इनका भोग नहीं बनते है! कालांतर मैं इंद्रियाँ हमारे नियंत्रण मैं होने लगती हैं और तदनुसार मन भी क्योंकि हम इंद्रियों के भोगों से परे हो जाते हैं! फिर मन पर हमारा नियंत्रण पुष्ट हो जाता है वो हमारे अनुकूल होकर हमारा सहयोगी बन जाता है! 

जब मन हमारे अनुकूल होता है तभी हम निर्बाध ईश्वर की पूजा,भजन, ध्यान आदि एकाग्रता से कर पाते हैं फिर कम समय मैं भी भाव की गहनता व निरंतरता बनी रहती है! शास्त्रों मैं ईश्वर प्राप्ति मैं मन की अनुकूलता को बहुत महत्वपूर्ण कहा है क्योंकि असहयोगी मन ही इस मार्ग की बड़ी बाधा है

मन की शक्ति अपरिमित है इसके अनुकूल होने पर हम बड़े से बड़े काम सहजता से कर पाते हैं ईश्वर प्राप्ति को इसकी अनुकूलता सहज बनाती है! 

मन हमारी अनंत कामनाओं का श्रोत भी है, मन ही हमारी कर्मेंद्रियों की सक्रियता का कारण भी है जो हमें यहाँ से वहाँ कभी  कभी अकारण सक्रिय बनाता है जिससे जीवन मैं नियम संयम स्थिर नहीं होता है! मन की यही चंचलता चित्त मैं स्थिरता नहीं आने देती है 

मन की अनुकूलता व चित्त मैं स्थिरता बुद्धि और विवेक को जागृत करती है जो उचित अनुचित का बोध कराती है! अंतःकरण मैं शांति एवम संतोष आता है जो साधक के साधन को साध्य प्राप्ति का कारण बनाता है! अनपेक्षाओं से मुक्त साधक साधना मैं वांछित गति पाता है तदंतर लक्ष्य को भी प्राप्त करता है!

मनुष्य जगत मैं अपने सभी कर्तव्य निभाते हुए शुद्ध अंतःकरण से सबके अधिकारों के लिए निर्बाध निष्काम कर्म करते हुए खुद के लिए कोई कर्म नहीं करता और बंधन मुक्त होकर अपने साध्य की प्राप्ति कर मुक्ति को प्राप्त होता है! 

जय सियाराम


Man is the possessor of salvation in all the people.  If man wishes and makes a real effort, then in his heart-light, he can see God face to face!  We have received this human body after infinite births only by the grace of God, whose only purpose is that we should attain self-realization, which is possible only in human vagina and not in any other vagina!


 We are a part of the divine form of bliss that is different from the body, in reality, we have got this body as a byproduct of our virtuous deeds and devotion to attain God for the means!  That is, we are not this body at all; we are different from the body; the body is the only means found for the attainment of God!


 It is quite clear that this body made of the five elements of nature is mortal and fleeting, but it is possible to be liberated while it is so useful that we can find God, that is, our form, which is not possible in any other vagina!


 In this gross body, there are five gyanendriyas (eye, nasal, ear, tongue and sparsent) and five eleventh senses and these are the eleventh mind generated by the senses of the ten senses, which is the center of sensations of all the senses of senses which attract us again and again.  Due to which we become subject to the mind and turn away from God, we are living for so many births that our difficulty is that we are ignorant of the reality of our own mind and start to struggle vigorously with our mind and senses in which we succeed.  Can not be!


 Mind and senses are not the subject of conflict because they are different from us!  So one has to know the nature and state of this nature and body.  The body is made up of five elements of nature, which can never work contrary to nature!  Such as earthquake, thirst, feeling of nasal smell, hearing of ears, feeling of touch, seeing of eyes, etc. etc.  This is their natural functional nature!  We cannot stop these practices of theirs, but by keeping a cohesion, we can control them but not by forceful struggle!


 If we cannot stop the action and nature or instincts of our senses, we can definitely ignore them!  Food is the need of our body, not ours, who have to give pure, satvic and digestible food, and not according to the taste of tasty marriage, thus we will be able to control the tongue and if we give priority to taste and interest in food, then we will self-consciously  Enjoy the taste!  Because of this disregard, we always start to adapt and our control is confirmed!  Food is the need of our body, not ours, then our belief is confirmed that I am not a body!  Similarly, the disregard of all other senses, which means that I will not become the enjoyment of the senses on my own, it is the religion of the senses. It is not mine, whether it is nasal, corneal, ophthalmic or visual sense, we remain ineffective with their communications, ie their enjoyment  Are made  Over time, the senses begin to be in our control and accordingly the mind also because we are beyond the enjoyment of the senses!  Then our control over the mind is confirmed, it becomes our ally by adapting it to us!


 When the mind is favorable to us, only then we are able to worship God with uninterrupted concentration, hymns, meditation etc. Then in a short time, the intensity and continuity of the sentiment continues!  In the scriptures, the attainment of God in the scriptures has been said to be very important because the uncooperative mind is the biggest obstacle in this path.


 When the power of the mind is infinite, we are able to easily do most of the great things by getting it favorable. God makes his attainment easily compatible!


 The mind is also the source of our infinite desires, the mind is also the reason for the activation of our senses, which makes us active from here to there sometimes for no reason, which does not stabilize the rules of life in moderation!  This mindfulness does not allow stability in the mind


 Consistency of mind and stability in mind awakens the intellect and prudence, which makes the sense of right unfair!  There is peace and satisfaction in conscience which causes the seeker's means to attain the goal!  The seeker, free from unexpected expectations, achieves the desired pace in the meditation and also achieves the goal continuously!


 By performing all my duties in the human world, by doing pure conscience, doing uninterrupted deeds for the rights of everyone, do no karma for yourself and liberation is attained by attaining one's accomplishment, free from bondage!


 Hail Siya Ram

Comments

  1. परम सत्य है जय श्री राम

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  2. My definition of Moksha is to become truly selfless. This means you have separated soul( your wisdom) with your physical body. You are living for human kind. Probably this state could be acknowledged as close to one's quest to achieve salvation. One in possession of one's body and mind and the way one achieves salvation when one's mind becomes infinitely powerful as compared to one's body..Knowledge is the one way to go there.

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    1. Yes your perception on this subject salvation is correct. U r also required to read my article "तत्व में रिक्तता" At ur ease and let me know ur opinion on this particular subject.

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