शाक्षी भाव
शाक्षी का सामान्यतः अर्थ होता है द्रष्टा एवम किसी भी घटना क्रम का गवाह होना जो यह कह सके कि मैंने यह घटित होते हुए देखा है जो सामाजिक और न्यायिक प्रणाली मैं निर्णायक भूमिका निभाता है!
लेकिन आध्यात्म मैं हमारे शास्त्रों मैं शाक्षी शब्द का अर्थ कुछ विलक्षण है उसकी व्याख्या कुछ भिन्न है जो हमारे लिए बहुत महत्वपूर्ण व उपयोगी भी है! हमारे शास्त्रों मैं शाक्षी की शाक्षी भाव के रूप मैं व्याख्या की है!
शाक्षी भाव साधक की एक अवस्था है जिसमें प्रत्येक घटना क्रम का वह द्रष्टा तो हो सकता है लेकिन घटना के किसी भी पक्ष और विपक्ष के भाव से पूर्णतः निर्लिप्त रहता है! वह न तो घटित घटना से उद्विग्न होता है, न उसके पक्ष मैं होता है और न ही उसके विपक्ष मैं वह निर्धारण व निर्णायक भूमिका से परे रहता है! अर्थात गुण गुणों को वरत् रहे हैं ऐसा मानकर वह कर्ता भाव से मुक्त रहता है!
वह यह मानता है की जगत मैं होने वाली समस्त घटनाएं एक कारण की फलश्रुति हैं और जब हम उसमें निर्धारण की निर्णायक भूमिका मै आकर उसके पक्ष या विपक्ष मैं हो जाते हैं तब हम निर्लिप्त नहीं होते हैं! अर्थात साधक का लिप्त हो जाना उसके कर्म का बंधन और उसके भोग का कारण बन जाता है अतः वह सजग रहता है!
साधक सदेव निष्काम कर्तव्य बोध के कारण धर्माधारित अपने समस्त कर्तव्य सत्य निष्ठा से करता तो है लेकिन अंतःकरण से वह निर्लिप्त रहता है! वह अपने धर्म से विचलित नहीं होता है! वह अंतर्हृदय से मात्र शाक्षी होता है उसके अंतश् मैं किसी को न तो अपना मानता है न किसी को पराया, न किसी को सत्रू व न किसी को मित्र वह तो केवल परिस्थिति जन्य धर्म का ही अनुशरण करता है
भगवान श्री कृष्ण कुरुक्षेत्र मैं अपने परिजन व सगे संबंधियों के मध्य मैं पांडवों के पक्ष मैं खड़े थे क्योकि वे धर्मारूढ़ थे और कोरव, जो की वे भी उनके सगे संबंधी ही थे, के विपक्ष मैं, क्योंकि कोरव धर्म के विरुद्ध अधर्म का आचरण कर रहे थे! अतः श्री कृष्ण जो की सर्वशक्तिमान भगवान थे धर्म का पक्षधर होना ही उनके लिए अपेक्षित था लेकिन भाव रूप मैं वे अधर्मी कोरवों से घ्रणा या विद्वेष के भाव से मुक्त थे! वे सम द्रष्टा की भाँति उस घटनाक्रम के मात्र शाक्षी थे!
संदेश स्पष्ट है कि मोह जनित, अपने पराये एवम निज स्वार्थ से ऊपर उठे बिना जगत के शाक्षी हम हो नहीं सकते, प्राकृतिक सौंदर्य, शीतोष्ण ऋतु परिवर्तन आदि से निर्लिप्त साधक सदेव शाक्षी भाव मैं रहता है और संसार की अनेकानेक घटनाओं से अप्रभावी रहकर साधना मैं लीन रहता है अर्थात जगत मैं रहते हुए भी वह जगत का नहीं होता!
हम सब साधक ही हैं सबका साधन अपने साध्य को अपने हृदयाकाश मैं अनुभूत कर सदेव के लिए उसके हो जाना ही तो है तब जगत के समस्त घटनाक्रम के शाक्षी बन कर रहैं किसी के होकर नहीं! यहाँ किसी के होना ही बंधन है!
ईश्वर सबका होते हुए भी किसी एक का नहीं है वह अंततः सबका है क्योंकि वह हमारे सब कर्मों का शाक्षी है!
जय सियाराम
Shakshi generally means to be a witness of any event and order that can say that I have seen this happening which plays a decisive role in the social and judicial system!
But the meaning of the word Shakshi in our scriptures in spirituality is somewhat unique, its interpretation is different which is very important and useful for us as well! In our Shastras, Shakshi has been interpreted as Shakshi Bhava.
The Shakshi Bhava is a stage of the seeker in which every event can be the seer of the sequence, but is completely disengaged from any side of the event and the sense of opposition! He neither rises to the incident, nor does he have any side nor does he remain beyond his determination and decisive role in his opposition! That is, by assuming that the virtues are virtuous, he remains free from the subject.
He believes that all the events in the world are the result of a cause and when we come to play a decisive role of determination in him and become his side or opposition then we are not disinterested! That is, the seeker's involvement becomes the bond of his karma and the reason for his enjoyment, so he remains alert!
The seeker always performs all his duties with due devotion because of his sense of duty, but he is disinterested by conscience! He does not deviate from his religion! He is only a witness from the inner heart; I do not consider anyone as his own, not someone alien, neither friend nor friend to anyone, he only observes the circumstance of the religion of the situation.
Lord Shri Krishna stood in favor of the Pandavas among his family and relatives in Kurukshetra as they were religious and opposition to the Koravas, who were also their immediate relatives, because the Koravas were indulging in unrighteousness against the religion. Were! Therefore, Shri Krishna, who was the almighty God, was expected to be in favor of religion, but in the form of emotion, he was free from hatred or rancor from the unrighteous Koravas! He was a mere witness to that event like a seer.
The message is clear that we cannot be a witness to the world without rising above our own personal and selfish interests, seekers unhappy with natural beauty, temperate season change, etc. I always live in the imperfect sense and in the absence of many events of the world, I do not practice He remains absorbed, that is, he does not belong to the world even when he is in the world!
We are all seekers, the means of all are to realize our accomplishments in our heart and for the sake of God forever, then you are becoming the witness of all the events of the world and not through anyone! It is bound to be someone here!
God does not belong to one person despite all, he ultimately belongs to everyone because he is the witness of all our deeds!
Hail Siya Ram
Jay shree ram
ReplyDeleteअति सुन्दर लिखा है बाबूजी आपने मेरी आपसे विनती है कि ये क्रम अनवरत रूप से जारी रहे
Deleteबिल्कुल सही मनुष्य ईश्वर के साक्षी भाव को तो पा ही नहीं सकता हैं
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