ईश्वर से योग
साधन और साध्य दोनो अलग अलग सिरे हैं लेकिन साध्य की प्राप्ति के लिए साधन की बहुत उपयोगिता है। साध्य का सामान्य अर्थ है की जिसे हम प्राप्त करना चाहते है अतः उसे पाने के लिए जो मार्ग अपनाते हैं या जो विधि अपनाते हैं उसे साधन कहते हैं। लौकिक दृष्टि मैं एक तो साध्य/लक्ष्य स्पष्ट होता है और लक्ष्य दिखाई भी देता है। जिससे साधक की कठिनाई कम हो जाती है।
आध्यात्मिक क्षेत्र मैं साध्य का एक ही अर्थ होता है उस अनदेखे व अनजाने साध्य अर्थात परमात्मा की प्राप्ति के लिए साधक का साधना करना या यूँ कहें की साधन के मध्यम से उस तक पहुंचना।
इस संबंध मैं निम्नलिखित बिंदुओं पर दृष्टिपात करना बहुत जरूरी है:-
1 पहले से प्राप्त अभिन्न ईश्वर को पाने की चेष्टा करना। इसमें साधन से ज्यादा महत्वपूर्ण दृष्टिकोण हो गया जिसका मतलब ये हुआ कि जो पहले से प्राप्त है उसे हम पाना चाहते हैं।
2 हमने उसे देखा नहीं है इसका अर्थ ये हुआ की हम उसे अपने वाह्य नेत्रों से देखने का आग्रह अपने अंदर रखते हैं और ये हम जानते भी हैं कि वो वाह्य नेत्रो से नहीं देखा जा सकता है फिर भी हम सांसारिक मनुष्यों की स्वाभाविक कठिनाई है इसको नकारा भी नहीं जा सकता है।
3 हमारे स्थूल शरीर व इंद्रियों के भोंगों से निर्मित मन का बलात असहयोगी होना।
4 उपरोक्त मानस के कारण संकल्प शक्ति का क्रमशः क्षीण होना।
5 स्वाध्याय, शास्त्रों एवम धर्म गृन्धों के अध्यन आदि के प्रति उदासीनता।
वे बिंदु जो आध्यात्म के मार्ग पर हमारा मार्ग दर्शन करते हैं:-
1 पहले तो ये स्वीकार करना होगा की ईश्वर निराकार है और वाह्य नेत्रों से नहीं दिखेगा। ये आग्रह अंतःकरण से बिलकुल निकालना होगा। ईश्वर केवल अनुभवगम्य है उसे केवल अनुभव ही किया जा सकता है भाव रूप से निराकार के दर्शन तो केवल अंतरचक्षुओं के माध्यम से ही हो सकते है जिन्हैं शास्त्रों मैं ज्ञान और वैराग्य कहा है।
2 ईश्वर परम शुक्ष्म है, भाव जगत का विषय है तथा हृदयग्राही है जो मन, बुद्धि एवम समस्त इंद्रियों से परे है।
3 प्रक्रतिदत्त शरीर जनित इंद्रियों मैं संप्रेष्णाएँ होती हैं जो भोगों का कारण होती हैं तदनुसार अनुग्राही वृत्ति का निर्माण करती है जो शास्त्रों मैं सात्विक, राजसी व तामसी आदि नामों से वर्णित हैं। ईश्वर इन तीनो वृत्तियों भी परे है।
4 भगवान श्री कृष्ण ने कालखंड (सतयुग,द्वापर व कलयुग) के परिवर्तन के आधार पर गीताजी मैं ज्ञानयोग (साँख्य्योग), कर्मयोग व भक्तियोग इन तीन मार्गों का व्यापक विवेचन किया है जबकि पहले दोनो पथ कलयुग मै हम जैसे प्राणियों के लिए उपयुक्त नहीं हैं।
अर्थात हमें स्वयम (निज स्वरूप) की विसम्रति हो गई है अब कोन है जो हमें बताएगा की हम कौन हैं और गंतव्य क्या है? यहाँ सभी भटके हुए हैं।
हम सब जानते हैं हम ईश्वर के ही अंश (आत्मा) हैं अर्थात अहं ब्रहमाश्मी अतः मैं शरीर नहीं हूँ ब्रह्म ही हूँ।
हम सब जानते हैं प्रकृति के पांच भूतों से बना ये शरीर प्रकृति (संसार) की ओर ही आकर्षित होगा ये स्थूल है जड़ है लेकिन हमारी परम चेतना, विवेक जड़ नहीं वो ईश्वर प्रदत्त है हमारा स्वरूप है जो देह से भिन्न है।
हम सभी सुख चाहते हैं दुख कदापि नहीं क्योंकि हमारी आत्मा शुद्ध आनंद स्वरूप है।
हम मै से अधिकांश ईश्वर से चाहते हैं पर ईश्वर को नहीं चाहते।
हम इस अप्राप्त विनाशी जगत को पाने व उससे न हो सकने वाले प्रेम का आडम्बर तो करते है जो कभी भी हमारा न था न होगा और जो केवल हमारा है, कभी न दूर हुआ न होगा, जो हमारा परम हितैषी, सर्व शक्तिमान, क्षण मात्र मै सभी संकटों से मुक्ति देने वाला परम दयालु सब पर समान रूप से अनवरत कृपा करने वाला सबका पिता हमारी ओर निहार रहा है। उसका स्वभाव निष्काम प्रेम है अगर हम भी बिना याचना के एक बार प्रेम करले तो वोह हमें जीवन पर्यंत नहीं छोड़ेगा। वो परम दयालु है जब बनाने खडा होगा, जिसे हम पूरे जीवन मै न बना सके वो क्षण मात्र मैं बना देगा।
पर शर्त ये है की " हम उसके है और केवल वो ही हमारा है" मीरा ने प्रेम किया, ध्रुव ने प्रेम (भक्ति) किया, प्रहलाद ने प्रेम किया। हम इन जैसा प्रेम न कर पाएं पर उससे केवल स्वार्थ का ही रिश्ता न रखें अगर उससे रिश्ता बना ही लिया है तो दिल से निभाएं।
जय सियाराम
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English translation....
Both means and practicable have different ends but instrument has great utility for attaining practicum. The meaning of Sadhya is that which we want to achieve, so the path we take to get it or the method we adopt is called means. In cosmic vision one goal / goal is clear and the goal is visible. Which reduces the difficulty of the seeker.
Sadhya in the spiritual realm has only one meaning, that unseen and unknowable practicable means that the seeker is meditating for the attainment of God or simply to reach him through the medium of means.
It is very important to look at the following points in this regard: -
1 To try to find an already found integral God. In this, more important approach was taken from the instrument, which means that we want to get what is already available.
2 We have not seen it, it means that we keep the urge to see it with our external eyes and we also go, which is the natural difficulty of us human beings, it cannot be denied.
3 Forcibly being uncooperative of the mind created by the hypocrites of our gross body and senses.
4 The gradual decrease of the resolving power due to the above psyche.
5 Indifference to self study, study of scriptures and religion etc.
The points that guide us on the path of spirituality: -
1 First of all, you have to accept that God is formless and will not be seen through external eyes. Remove this request from conscience
Will happen. God is only empirical, he can only be experienced, the philosophy of the formless in the sense can only be through the interiors who have called knowledge and disinterest in the scriptures.
2 God is the ultimate, is the subject of the world and is a heart-giver who is beyond the mind, intellect and all the senses.
3 Prakritidatta is the senses in the body-generated senses that cause enjoyment, accordingly it creates the perceptive instinct which is described in the scriptures by the names Satvik, Rajasi and Tamasi etc. God is beyond all these three practices.
4 Lord Krishna has given a detailed discussion of these three paths in Gyanji (Sankhyayog), Karmayogi and Bhakti Yoga on the basis of the change of time (Satyuga, Dwapar and Kaliyuga) whereas the first two paths are not suitable for beings like us in Kalyuga. .
That is, we have forgotten the self (personal form), now who is there to tell us who we are and what the destination is? All are lost here.
We all know that we are part (soul) of God, that is, ego Brahmashmi, therefore I am not a body, I am Brahma.
We all know that this body made of the five ghosts of nature will be attracted towards nature (samsara). It is a gross root, but our ultimate consciousness is not the root of the conscience, it is God who is our form which is different from giving.
We all want happiness, never sorrow because our soul is pure bliss.
Most of us want God but I do not want God.
We try to find this unexplainable perishable world and the love that can not be reached from it, which was never ours nor will be ours, which is only ours, will never be far away, which is our supremely benevolent, all powerful, only moment. I am the Father of all who is equally kind to all, who is free from all perils and is constantly looking toward us. His nature is pure love, if we too fall in love once without pleading, then he will not leave us for life. He is the most merciful when he will stand to make, which we could not become in our whole life, he will make me only moment.
But the condition is that "We belong to him and only he belongs to us" Mera loved, Dhruva loved (devotion), Prahlada loved. We may not be able to love them like this but do not keep a relationship with them only for selfishness if relationship with them
If you have made it, then play it with your heart.
"Ramhi only love dear, sweetheart, sweetheart, sweetheart"
"Hari is a universal face, I am revealed with love"
Hail Siya Ram
🙏🙏
ReplyDelete🙏🙏
ReplyDeleteअकाट्य सत्य
ReplyDeleteTrue 💯
ReplyDelete🙏🏻🙏🏻
ReplyDeleteसत्य है
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